poniedziałek, 18 listopada 2013

WIENIEC ADWENTOWY

Zwyczaj sporządzania wieńca adwentowego jest więc stosunkowo nowy, choć jego korzenie tkwią prawdopodobnie w starogermańskich obrzędach pogańskich. W środku zimy na okręgu z zielonych gałęzi, symbolizującym słońce, zapalano ogień na znak nadziei, że przyjdzie wiosna i słońce znów zaświeci mocniej. Nie wiadomo jednak, czy dla ks. Wicherna inspiracją był ten stary zwyczaj, czy też judaistyczne, trwające osiem dni święto Chanuka. Każdego dnia tego święta zapala się kolejną świecę na ośmioramiennym świeczniku.
Podobna zasada, zapalania kolejno o jedną świecę więcej, obowiązuje w wieńcu adwentowym... 

Obecnie mamy wieńce adwentowe w kościele, ale także w wielu domach stroiki bożonarodzeniowe mają właśnie kształt wieńca. Wykonuje się go z gałązek szlachetnych drzew iglastych, takich jak: świerk, jodła czy sosna. Na wieńcu są umieszczone cztery świece symbolizujące cztery niedziele adwentowe. Świece zapala się w kolejne niedziele Adwentu (najpierw jedną, potem dwie itd). Zapalanie świec oznacza czuwanie i gotowość na przyjście Chrystusa.




12 komentarzy:

  1. Pięknie przedstawiłaś zaczynający już niedługo Adwent...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ...kiedyś robiłam, zaniechałam, chyba pora wrócić i zrobić wieniec...
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też robiłam ale gotowe są ładniejsze pozdrawiam

      Usuń
  3. Oczywiście, zrobię jak w każdym roku.
    To już blisko, w przyszłą niedzielę.
    Pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak od niedzieli mamy adwent u mnie wieniec adwentowy leży na stoliku okolicznościowym na honorowym miejscu pozdrawiam

      Usuń
  4. To w Polsce tez robi sie takie wience? (przeczytalam w profilu ze z PL piszesz)
    Myslam ze to niemiecki zwyczaj a w tym regionie Pl w ktorym ja mieszkalam nie robilo sie takich wiencow:) pozdrawiam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam u nas się robi takie wieńce adwentowe milo mi za wizytę pozdrawiam

      Usuń
  5. Wieniec adwentowy to jedna z niewielu rzeczy i obyczajów, które podobają mi się u naszych sąsiadów-Niemców. Też robię sobie taki wieniec i zapalam kolejne świece. Bardzo sympatyczny to zwyczaj.
    Już czas o tym pomyśleć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Serdecznie dziekuję za odwiedziny pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

DZIĘKUJĘ ZA POZOSTAWIONY KOMENTARZ

Theme Support

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...